De VDMB, de veiligheidsdienst van de Mariniersbrigade, had tijdens de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog de taak gegevens en inlichtingen te verzamelen over Indonesische vrijheidsstrijders. De dienst bestond voornamelijk uit Indische Nederlanders die één of meerdere Indonesische talen beheersten. Zij werden geplaatst op buitenposten en gingen mee op patrouille met infanteriesoldaten, omdat ze zo direct krijgsgevangenen konden verhoren en inlichtingen te velde konden inwinnen.