De inzet van het DST op Sulawesi
In 1946 werd het als nieuwe eenheid samengesteld uit militairen van het en de Koninklijke Landmacht (KL). In november van hetzelfde jaar gaf de legercommandant, generaal , het DST de opdracht om het Nederlands koloniaal gezag te herstellen op Sulawesi. Dit eiland kent in 1946 veel geweldsuitbarstingen aan Indonesische en Nederlandse zijde. Op 5 december 1946 arriveerde het DST in de hoofdstad Makasar. De ondercommandant, onderluitenant had van tevoren informatie verzameld over het Indonesische verzet. Deze verkennende missie heette Operatie . Kapitein gebruikte vervolgens deze inlichtingen om te bepalen waar de militaire acties moesten plaatsvinden


