Ga direct naar de content

Seminar koloniale geschiedenis in het onderwijs

20 november | 13.00 - 17.00 uur | Wereldmuseum, Amsterdam

Voor onderwijsprofessionals (PO & VO), (erfgoed)educatoren en iedereen met interesse in onze activiteiten op het gebied van onderwijs

Benieuwd hoe we het Nederlandse onderwijs kunnen verrijken met inclusief lesmateriaal over de gedeelde geschiedenis van Nederland en Indonesië? Het Indisch Herinneringscentrum (IHC) presenteert samen met de Professionele Leergemeenschap (PLG) een samenhangende aanpak waarin de nieuwe SLO-kerndoelen Burgerschap en Mens & Maatschappij worden verbonden met de uitgangspunten voor koloniaal onderwijs van het IHC: meerstemmig, taalbewust en inclusief.

Het seminar biedt concrete handvatten voor het verbinden van de kerndoelen Burgerschap en Mens & Maatschappij aan het onderwijs over ons koloniale verleden, bedoeld voor leraren PO/VO, onderwijsontwikkelaars, erfgoedprofessionals en andere onderwijsprofessionals.

Het programma bestaat uit een inleiding Van kerndoel naar klas, waarin de uitkomsten van de PLG- sessies in 2025 worden gepresenteerd, een panelgesprek waarin beleid en praktijk elkaar ontmoeten, en een presentatie van nieuw lesmateriaal waarin de geschiedenis wordt verbonden aan actuele thema’s, met bijbehorende tutorials voor docenten. Aansluitend volgt een rondleiding door het Wereldmuseum met een korte workshop over werken met collectie en multiperspectiviteit. We sluiten af met een borrel.

Programma

12:15 uur Inloop met een klein lunchhapje

13:00 uur Welkom

13:05 Van kerndoel naar klas: nieuwe kerndoelen Burgerschap/ M&M verbonden met IHC-uitgangspunten voor onderwijs over het koloniale verleden.

13:20 uur Panelgesprek Kerndoelen Burgerschap/ M&M en koloniale geschiedenis

14:00 uur Presentatie van nieuw IHC-lesmateriaal en van tutorials voor docenten

15:00 uur Rondleiding door het Wereldmuseum met workshop

16:00 uur Plenaire afsluiting

16:30 uur Borrel